Aktuálne - PARKOVANIE V Košiciach

28.01.2019

Tančeky okolo košického parkovania

Polemika, či pripomienky ku VZN 157 o parkovaní v Košiciach

Úprimne, nebaví ma neustála téma parkovania v Košiciach. Už sa táto téma vrtí dlho a pomaly, akoby tu pomaly iné problémy neboli.

Parkovanie tam, tu, zóny, rezidenčné karty, platnosť, neplatnosť platieb, predplatného, neustále kradnutie plôch z chodníkov, kde sa hýbu pešiaci a to je tá najzraniteľnejšia skupina, deti, mamičky s kočíkmi, dôchodcovia, invalidi, vozíčkari, ale aj cyklisti, čo sa do dopravného koridoru nevojdú a občas aj šoféri, čo vymenili pohyb chodidiel na pedáloch za ten prapôvodný, čo nám dala matka príroda do daru hneď na začiatku nášho bytia.

Nuž, ak načrieme do minulosti, bolo x času na riešenie dopravnej politiky, na koncepciu, na naplánovanie kapacít, posúdenie priepustnosti jednotlivých dopravných koridorov a to ruka v ruke s územným plánom, plánom rozvoja mesta, pozemáckymi a dopravnými stavebnými úradmi, čo si akosi neporozumeli a nekoordinovali zastavanosť. (napr. lievik v Čermeli na ceste druhej triedy) Všetky väčšie mestá majú problém a riešia to. Mám pocit, že toto mesto väčším nie je a správa sa tak, je len provinčným mestom so širokou prebujnelou samosprávou. Mesto si však v minulosti zaplatilo takéto vízie a ... https://cykloproblematika.blogspot.com/2016/01/strategia-dopravy-pre-ke-za-milon.html . Nuž za naše, Rišo.

No ako si sme si už zvykli a nie je to dobré, že vždy nás štát, či ktokoľvek iní obarí nejakým poplatkom. Už je ich toľko a popri komplikovaných daniach len prilievajú olej do potreby administratívy, ktorú je naopak snaha ju znížiť. Najčastejšie pred voľbami v rámci ľúbivých tém. Tvorcovia poplatkov, daní sa už vyhýbajú pojmom ako dane a tak sú to poplatky, za toto a tamto, za dom, psa, za cesty, za vzduch, za zásuvku či istič, za máme účet, i za to, že účet nemáme. Všetko pekne schované a nenápadné. Aj by bolo správne, ak by sa nové a nové poplatky a dane odrezávali z pôvodného veľkého všeobecného daňového balíka, keď už sa oddelili zdravotné a sociálne poisťovne a ak by sme vedeli, kde naše platby smerujú, do takýchto štátnych či samosprávnych podúčtov a že budú aj v príslušnom balíku spravované na účel, za ktorý boli vyzbierané a či vynútené. A pod kontrolou platičov, daňovníkov občanov čo si samosprávy, štát platia. Že dane neskončia v spoločnom kotlíku a potom sa politicky prerozdelia a príklad za všetky, že peniažky vyzbierané pre turizmus končia niekde inde, to len tak na okraj plaču nad slovenským turizmom, čo sa nám vládny kapitán snaží zachrániť poukazmi na dovolenky u spriaznených duší, hoteliérov a do ktorých sa pumpujú neustále Eurofondy a výsledok... https://turizmus-sk.blogspot.com/2011/10/slovensky-turizmus.html Nuž dane neklesajú a tak je to vítaný zdroj na rozkrádačky vo veľkom.

Nuž platí sa za všetky služby a tu by bolo potrebné poznať rozbor platobnej položky. Bolo by šťastným riešením, ak peniaze bol škatulkované a smerovali do oblasti v ktorej boli vyzberané sa nestratili v spoločnom mixe pokladne a odtiaľ sa nejakých kľúčom znova prerozdeľovali. Peniaze vyzberané na zdravotníctvo nech idú tam na dopravu, nech idú tam, za psíčkov nech ide do služieb chovateľov domácich miláčikov.

V Košiciach máme už dlhšie vojnu odohrávajúcu sa na tunajších prakoviskách

vojnu názorov, polemík, zmätkov, v ktorej víťazí, ako vždy, nie právo, ale právnik. Tak to v tejto krajine chodí.

Máme tu nejaký návrh VZN a ide sa rozhodovať, že kde je aká zóna, koľko sa má kde platiť a kto a od koľkej do koľkej a už tu tuším vznikol a referát na parkovanie https://kosice.korzar.sme.sk/c/22032464/kosicky-magistrat-pripravuje-zmeny-vznikne-parkovaci-referat.html . Uff.

Myslím si, že na problém sa treba pozerať komplexne a možno uplatniť rôzny model.  V prvom rade ako vždy, administratíva rieši problém deravej strechy nákupom vedier pod deravou zatekajúcou strechou a nik neopraví tú deravú strechu. Pohľad typický a zaužívaný, lenivý, jednoduchý.

Dlhé roky nárastu autodopravy, sídelné zahusťovačky, priemyselné zóny, preferovanie individuálnej neefektívnej dopravy, vygenerovalo problém a všetci na to čučia, akoby problém z neba spadol. Nepadol zo dňa na deň. Verejnosť a správa mesta reaguje a to je ten klasický prípad, až má Titanic dieru v boku. Všetky odignorované signály sa sčítali a diera v boku spôsobuje kolaps. Žiaľ, dôsledok pôvodných zanedbaností.

Naivná predstava je, že parkovanie sa rieši peniazmi, poplatkami zónami výhodami, či nevýhodami, nálepkovaním užívateľa, pre toho toto a tamtoho už nie, dopisovaním, behaním po úradoch, čo vnáša do systému chaos a o to väčší, že solventný klient nehľadí na povestných päť eur a zaplatí si čokoľvek. Takže selekcia a so selekciou spojená aj sociálne selekcia. Veliké autá bohatých majiteľov zaberajú stále viac miesta a nejako sa už nevedia zmestiť do pôvodnej parkovacej normy. Z toho nervozita, tesno na parkoviskách, bitka o miesta. Nariadenia, VéZetéNky, spory...

Model byrokratický, žiaľ u nás prevládajúci, chápe fungovanie spoločnosti na ťažkopádnych pravidlách, predpisoch a k tomu na hromade úradníkov, čo to akože riadia, sledujú, vyhodnocujú, kontrolujú, poberajú poplatky a zvyšujú umelú zamestnanosť a réžiu našej samosprávy, či štátu. A pritom voláme za zníženie réžie štátu, za zníženie stavu štátnych a samosprávnych úradníkov. Daňové predpisy, odvody, sociálne a dôchodkové zabezpečenie a k tomu komplikované riešenia ku 13. a či dokonca x tému platu, dovolenkovým poukazom, sú toho dôkazom a pritom sa pred chvíľou prijal akože zákon na spoluprácu a servis občanovi a zjednodušenie styku s úradmi - antibyrokratický zákon.

No takto to nejde.

Ak načrieme do prioritného problému mesta Košice, čo je momentálne popri snehových upratovacích problémoch, kde nemá kto upratať a zaoberajú sa s tým desiatky či stovky ľudí, tak zistíme, že sa tu vlastne bavíme o spravodlivosti či nespravodlivosti cien, o zónach a ich nacenení o pôvodne zlou dlhoročnou činnosťou mesta, čo vygenerovalo tento problém. Rozličné predpisy, VZN to nevyriešia, nerieši to podstatu, filozofiu, zmenu proporcií dopravy a dopravnú zaťaženosť, dopravnú logistiku kapacity, nevnáša do veci systém. Akurát len vytvára finančný balík, čo spapká administratíva, či pôjdu na súdne spory. S najväčšou pravdepodobnosťou.

Ako na to. Ako?

Administratíva spojená so sledovaním zón, časov sa dá nahradiť predplatným pre občana toho mesta. Platíme za nehnuteľnosti a za všeličo a nevieme, čo za proti službu nám mesto, kraj či štát za to ponúka. Berieme to ako historický fakt, zanadávame, ale zaplatíme. Čo už narobíme.

možný Model, princíp

Vlastne je to súčasný model MHD s predplatným paušálom, či čerpaním platieb za vykonané služby cez nabitú kartu.

Ak by si šofér majúci tu bydlisko a či častý návštevník, predplatil svoju mestskú kartu, z ktorej by sa mu ako z kreditu odčerpávalo použitie akýchkoľvek zo služieb, (načo toľko rozličných kariet) teda aj parkovné, čo by ho oprávňovala popri iných výhodách občana či návštevníka mesta, na prepravu akýmkoľvek spôsobom, teda aj MHD po meste a integrovanú koľajovú dopravu a nemuselo by sa mesto hrať na týždeň mobility, že šoféri dostlali akísi bonus a šancu zadarmo presadnúť z limuzíny do MHD, na základe vodičáku a užívateľ by si takto vedel financovať povedzme, ak odlomíme z väčšieho balíka, dopravu a prípadne iné ponúkané platby za služby. Tak ako zaplatíme daň z nehnuteľnosti, tak by tam pribudli položky, predplatený kredit na využívanie služieb mesta.

Napríklad:

predplatné na parkovanie na rok ........... á x €

predplatné na parkovanie na 6 mesiacov ........... á x €

alebo

predplatné na parkovanie na rok alebo MHD I. pásmo ........... á x €

zákonná poistka taká a taká... ........... á x €

diaľničná známka, taká a taká ........... á x €

taxi ........... á x €

Zahrnutá hodnota návštevy kina, divadla múzeá, spoločenského podujatia na území Košíc ........... á x €

Spolu nejaká hodnota a znej by si jednotlivé služby strhávali za ich využitie. A podobne. Snáď mesto by natoľko finančne nestrádalo a vlastne ani nemohlo a mohli by začať veci fungovať prirodzene. Naopak, je to poctivý model obojstranne prospešný. Zaplatím a čerpem si služby. Nie paušálne, čo neviem za čo. A užívateľ by nemusel lietať po DPMK, po úradoch a parkovacích referátoch, čo je už naozaj slušná hanba byrokracie a ťažkopádnosti, nahadzovať platby po bankách. A namiesto polepených áut diaľničným známkami, pokladničnými bločkami za sklom, eSeMéSkami, parkovnými kartičkami, či čím všetkým ešte:

  • by bol v aute identifikačný číp, čo by vedel zodpovedať na otázku polície, ako na tom šofér je a polícia by namiesto fyzických kontrôl šoféra, sa venovala bezpečnosti ľudí, premávke, vyprevádzala by deti a menej mobilných na prechodoch pre chodcov. Číp by si polícia zosnímala všetko od parkovacích kreditov až po emisné kontroly, zaplatené zákonné poistky a či ZŤP a vôbec by polícia nemusela kvôli tomu obťažovať šoférov. Zabudovaný a samozrejme z auta nevyberateľný číp, nastavené identifikáciou len a len na konkrétne auto a majiteľa, by automaticky začal načítavať prejdením rampy čas (snímanie karty) zaparkovania a ukončil by po odchode. Číp by mal nezameniteľnú identifikáciu pri spárovaní s vodičom, ktorý má oprávnenie ku vedeniu tohto auta (mobilná smart aplikácia) ako mobilné číslo a jeho kreditom na osobnej karte. Číp na rampe by zobral za parkovné vygenerovanú čiastku za parkovné. Kradnutie, vyberanie čípu? Zbytočnosť, spárovanie s vodičom bráni zneužitiu.
  • Karta osobná by bola vo vrecku šoféra a bolo by najlepšie v (elektronickom) vodičáku, či rovno v občianskom preukaze a či už v tej mestskej platobnej karte, aby to všetko bolo na jednej kope. Parkovné by fungovalo na spárovaní šoféra a auta. (práva ku autu)

Občan by mal skutočne pocit, že ním zaplatená čiastka mu dáva voľné pole využívania služieb mesta a že takáto daň a či poplatok nie je daňou, ale kartou, službou podobnou s dopravnou kartou MHD, ktorú je možné si dobíjať, čerpať. Takže by si občan kalkuloval, či sa prevezie MHD a platí si za zastávky, či si zaplatí parkovné a hneď, či inú mestskú, dopravnú či akúkoľvek inú napr. taxi službu. A či nejaký paušál. Všetko na jednom mieste. Takže žiaden byrokratický aparát na referátoch mesta.

Alebo riadne kreditnou bankovou kartou ako pri pulte v obchode so zanechaním stopy v čípe auta, čitateľnej políciou, že služba je uhradená.

VZN 157 sa predkladá verejnosti spôsobom slovných zmien ku pôvodným zneniam,

takže čitateľ, aby pochopil zmyslu zmeny, musí mať pred sebou oba dokumenty a buď si očami musí vkladať nové znenie do pôvodného textu, alebo všetko pretextovať, aby mal jednotný a nejaký zmlysluplný text. Takto nás kŕmia všetci legislatívci na štátnej a teraz už aj na samosprávnej pozícií. Fakt by nešlo vydať na pripomienkovanie plné znenie a zvýrazniť časti zmien? Predsa je nelogické, aby si to opravoval každý jeden čitateľ osobitne.

Myslí sa na ŤZP? (ťažko zdravotne postihnutý, ZŤP)

Vlastne chovanie spoločnosti je postavené na chovaní sa ku subjektu čo odvádza dane. Ak už nie je z nejakých dôvodov a najčastejšie je to tým, že sa jedinec upracuje do stavu vyčerpania, tak spoločnosť sa k postihnutému stavia ako ku príťaži a robí si z postihnutého v ťažkopádnom sociálnom a zdravotnom systéme poslíka, poštára. Už to je mementom správania sa štátu ale aj obce ku občanovi a ak k tomu ešte prirátame okolnosť, že po dosiahnutí dôchodkového veku sa ruší dôchodok invalidný a dôchodca sa napriek hendikepu, stáva s iným zdravým dôchodcom príjmovo rovnocenným, je to zlé a je to pre ZŤP trest. Mať hendikep je trest. Starostlivosť o chorých a starých je vizitkou spoločnosti, (bez komentára o stave nášho zdravotníctva a sociálnych služieb), fyzicky, kvalitou života a aj príjmovou stránkou a ak sú niekde snahy zťpáka trestať ešte aj tým, že ak aj dostáva od štátu nejaký peniaz, akože kompenzačný príspevok a neprichádza k nemu automaticky, ale značnými byrokratickými pochodmi a je to na pleciach postihnutého, tak je potom otázne, prečo mu mesto prihadzuje poplatok za parkovanie a trestá ho. Štát dá, mesto, obec zoberie! Uvádzam príklad, čo by mal byť mementom čudného chovania sa mesta https://www.snv.sk/spravy/?video=160815-2 kde sa spoplatňuje miesto pre ZŤP a to navyše nespĺňa technické požiadavky.

Ono byť ZŤP človekom, nie je len administratívne číslo, poplatky a podobne a stať sa ním môže hocikto a hocikedy a či aj niekto v rodine sa môže stať nemohúcim a byť odkázaný na druhých a je to niekedy otázka aj veľmi krátkeho času a či otázkou vykročenia na zelenú na zebre a stretnutím sa s bezohľadným vodičom a či aj prirodzeným fyzickým vývojom, takže si myslím, že sa týka každého. Možno nie hneď, ale v budúcnosti ...

Ako je to so zneužívaním? Lebo aj to sa deje, alebo je to len nepoznaný uhol pohľadu? Ak niekto pozoruje susedov a myslí si, že miesto zneužívajú príbuzní a nevidno vozíčkára, tak to nemusí byť tak. Príbuzní a je tu vec morálky, nemusia vozíčkara "venčiť" každý deň a prevážať, ale tomu je to vyhradené, k tomuto účelu, aby bolo k dispozícií, avšak môže byť takýto imobilný takto obsluhovaný potrebnou opaterou. Ono auto určené k preprave ZŤP občana, je alebo malo by byť vozidlo upravené na prevoz vozíčkára ale aj iného postihnutého a potrebuje zákonite aj väčší priestor.

Ako rozlíšiť potrebnosť či nepotrebnosť takého parkovacieho miesta?

Sledovať výjazdy s vozíkom a bez? Parkovacie plochy pre ZŤP sú verejné, všeobecné a potom na žiadosť invalida, s osobitným prideleným ku ŠPZ a osobe. Môžeme sa dohadovať, že ak tam zaparkuje iné vozidlo a povedzme len na nevyhnutnú dobu služby, pre ZŤP, či je to správne a či nie. Ak postihnutému napríklad rodina privezie obed, ak sa zastaví lekár na kontrolu či akútne. https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/18630/vyhradene-parkovacie-miesto-pre-invalidov

Mám pocit, že morálka ľudí sa nachádza niekedy za hranou, ak parkovanie niekto zneužíva a neslúži pre ZŤP a či keď niekto "závidí výhody" ťažko postihnutej osoby. Tým prvým by som vstúpil do svedomia, aby si problém trocha nechali prejsť hlavou, prešli štádiom empatie a tým druhým pripomenul, že nevedia aký osud ich čaká a neželám im skúsenosť so situáciou ťažkého postihnutia.

Sám patrím medzi ZŤP

a nikomu neprajem, ak sa z človeka zdravého, stane razom chvíle človek s úplným ochrnutím, bez schopnosti hýbať sa odkázaný na opateru aj v tých najintímnejších činnostiach. Následné prepustenie do civilu s množstvom starostí, byrokracie namiesto služby a servisu ťažko poškodenému, spôsobuje ďalšiu traumu už na silne doráňanej duši.

Berme si za vzory v modeloch dopravy a parkovania príklady z cudziny,

ak už tu nemáme dosť pozitívnych tunajších vzorov a veruže nemáme. A vôbec tým nemyslím akési zónovo-platobné riešenia.

Rozoberám a asi márne, základné princípy dopravy, prevenciu, koncepciu na https://horami.sk/verejnost/uzemny-plan-ke/navrh-up-od-horami-sk/ a podobne, ale mesto,, MČ, nejako nemá záujem, až na ÚHA.

čaká na dopravný kolaps.

Žiaľ. Pri dnešnom zaľudnení, zahustení, logistike, organizácii dopravy, závislosti na doprave komodít, pohybu za zamestnaním, službami a neriešení je ten kolaps už tu.

Ako funguje legislatíva v Česku a na Slovensku je možno porovnať:

Čechy:

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-398:

Požadavky na stavby pozemních komunikací a veřejného prostranství

§ 4

(1) Chodníky, nástupiště veřejné dopravy, úrovňové i mimoúrovňové přechody, chodníky v sadech i parcích a ostatní pochozí plochy musí umožňovat samostatný, bezpečný, snadný a plynulý pohyb osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace a jejich míjení s ostatními chodci. Požadavky na technické řešení jsou uvedeny v přílohách č. 1 a 2 k této vyhlášce.

(2) Na všech vyznačených vnějších i vnitřních odstavných a parkovacích plochách a v hromadných garážích pro osobní motorová vozidla musí být vyhrazena stání pro vozidla přepravující osoby těžce pohybově postižené6) nejméně v následujícím počtu vycházejícím z celkového počtu stání každé dílčí parkovací plochy:

2 až 20 stání 1 vyhrazené stání

21 až 40 stání 2 vyhrazená stání

41 až 60 stání 3 vyhrazená stání

61 až 80 stání 4 vyhrazená stání

81 až 100 stání 5 vyhrazených stání

101 až 150 stání 6 vyhrazených stání

151 až 200 stání 7 vyhrazených stání

201 až 300 stání 8 vyhrazených stání

301 až 400 stání 9 vyhrazených stání

401 až 500 stání 10 vyhrazených stání

501 a více stání 2 % vyhrazených stání.

Požadavky na jejich technické řešení jsou uvedeny v bodech 1.1.4. a 1.1.5. přílohy č. 2 k této vyhlášce.

Slovensko:

https://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-532

§ 8

Rozptylová, odstavná a parkovacia plocha

(1) Stavba musí mať pred svojím vstupom rozptylovú plochu, ktorá zodpovedá druhu a účelu stavby. Riešenie rozptylovej plochy musí umožňovať plynulý a bezpečný prístup i odchod a rozptyl osôb vrátane osôb s obmedzenou schopnosťou pohybu.

(2) Stavba musí byť vybavená odstavným a parkovacím stojiskom riešeným ako súčasť stavby alebo ako prevádzkovo neoddeliteľná časť stavby, alebo umiestneným na pozemku stavby, ak tomu nebránia obmedzenia vyplývajúce z osobitných predpisov.7)

(3) Odstavná a parkovacia plocha pre osobný automobil sa zriaďuje pri každom potenciálnom zdroji a cieli dopravy, ak tomu nebránia obmedzenia vyplývajúce z osobitných predpisov.6) Počet odstavných a parkovacích plôch musí zodpovedať slovenskej technickej norme.8)

(4) Garáž, odstavná a parkovacia plocha pre vozidlo nad 3,5 t sa umiestňujú mimo obytnej časti mesta a obce okrem stavieb garáže, odstavnej a parkovacej plochy v uzatvorených priestoroch stavby a okrem stavieb garáže, odstavnej a parkovacej plochy pre špeciálne policajné vozidlo, požiarne vozidlo a sanitné vozidlo.

(5) Odstavná plocha a garáž majú byť usporiadané a zrealizované tak, aby ich užívanie neškodilo zdraviu ľudí a nerušilo prácu, bývanie a pokoj v okolí svojím hlukom alebo zápachom. Odstavná plocha má byť zazelenená.

Vlastne akoby nič

Pražský model:

https://www.praha11.cz/redakce/tisk.php?lanG=cs&slozka=261&xsekce=811&clanek=1673&

Vyhrazené parkovací místo pro držitele průkazu ZTP či ZTP/P se považuje za jednu z forem zvláštního užívání pozemní komunikace ve smyslu ustanovení § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

O vyhrazení parkovacího stání si může požádat občan s průkazem ZTP či ZTP/P. Povolení k užívání parkovacího místa vydává příslušný silniční správní úřad formou rozhodnutí na dobu platnosti průkazu ZTP nebo ZTP/P žadatele, maximálně však na dobu 3 let s možností opětovného prodloužení doby platnosti. Rozhodnutí se vztahuje na konkrétní registrační značku vozidla a držitele průkazu ZTP a ZTP/P, který má v místě požadovaného vyhrazení parkovacího stání v MČ Praha 11 trvalé bydliště.

Rozhodnutí se vydává za podmínek:

1. Vyhrazené parkovací stání bude vyznačeno svislým dopravním značením IP12 + O1 na náklady vlastníka komunikace v místě podle odsouhlaseného situačního plánku, který je nedílnou součástí tohoto rozhodnutí.

2. Rozměry parkovacího stání budou navrženy dle ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel, v odůvodněných případech je možné prostorové uspořádání parkovacího stání přizpůsobit místním podmínkám.

3. Vodorovné dopravní značení V10f k vyhrazenému parkovacímu stání bude provedeno na náklady žadatele, stejně tak jako další změny ve stávajícím dopravním značení.

4. Dopravní značení bude provedeno v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

5. Uživatel parkovacího stání neprodleně oznámí povolujícímu orgánu každou změnu, která by měla vliv na podmínky tohoto rozhodnutí a zároveň předloží veškeré doklady.

6. Parkující vozidlo musí být označeno parkovacím průkazem označujícím vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou za předním nebo zadním sklem vozidla.

7. Dopravní značení vyhrazeného parkovacího stání musí být udržováno v úplném a čistém stavu v souladu s platnými právními předpisy.

8. V případě, kdy v předmětném prostoru bude třeba provést opravu a údržbu, při blokovém čištění komunikace ap., je uživatel povinen přerušením užívání vyhrazeného parkovacího stání toto umožnit.

9. Parkovací stání lze užívat jen ke sjednanému účelu, nesmí být přenecháno k užívání jiné osobě, nesmí být použito k umísťování reklamy ap.

10. Uživatel není oprávněn provádět jakékoliv zásahy na vyhrazeném parkovacím stání bez souhlasu a dodatečných podmínek vlastníka příslušné komunikace a povolení příslušných správních orgánů.

11. Po skončení zvláštního užívání předmětného parkovacího stání je uživatel povinen uvést toto do původního stavu.

12. Technická správa komunikací hl. m. Prahy může za vlastníka předmětné komunikace zrušit bezplatné užívání vyhrazeného stání bez udání důvodu.

13. V případě, že v předmětném prostoru, ve kterém je povoleno vyhrazené parkovací místo pro držitele průkazu ZTP či ZTP/P, dojde z veřejného zájmu ke změně dopravního režimu či jiným okolnostem, které znemožní povolené vyhrazené parkovací stání zachovat, bude rozhodnutím odboru správy majetku vyhrazené parkovací stání po předchozím upozornění přesunuto či zrušeno bez nároku na náhradu vzniklých nákladů žadatele.

14. Pokud trvají okolnosti, za kterých bylo povolení vydáno, může uživatel před uplynutím termínu platnosti vydaného povolení požádat o nové rozhodnutí. Nepožádá-li uživatel o vydání nového rozhodnutí, vyhrazené parkovací stání zanikne a jeho vyznačení bude odstraněno.

15. Silniční správní úřad si vyhrazuje právo neprodloužit povolení v případě, že bylo zjištěno, že uživatel toto vyhrazené parkovací stání užíval nedostatečně či v rozporu s podmínkami.

16. Silniční správní úřad je oprávněn kontrolovat trvalost užívání vyhrazeného parkovacího stání. V případě, že vyhrazené parkovací stání bude dlouhodobě neobsazeno či bude užíváno v rozporu s výše uvedenými podmínkami, je silniční správní úřad oprávněn povolení zrušit a svislé dopravní značení vyhrazeného parkovacího stání odstranit.

K rozmerom parkovísk

Vychádzajúc z pôvodnej technickej normy, pravdepodobne prevzatej do STN (nemám ju) a STN 736110 možno hovoriť o pravidlách, dávam do pozornosti nasledujúce pravidlá, dávajúc vysvetlenie niektorým laickým názorom.

Poukazujem na proporčný súvis medzi objektmi nehnuteľnosťami a potrebami parkovísk. Dnešný stav je úplne chaotický a povedzme zaberanie chodníkov je toho dôsledkom.

https://autobild.pluska.sk/clanok/196894/ako-sa-planuje-parkovanie-ztp/:

Ako sa plánuje parkovanie ZŤP

Telesne postihnuté osoby majú veľmi špecifické potreby, ktoré sa týkajú aj parkovania. Problémy spôsobuje najmä direktívne znenie príslušnej smernice.

311 príspevkov02.09.2014 /Soňa Zverková

To, že medzi nami žijú aj zdravotne a telesne postihnuté osoby (ZŤP), je známy fakt. S problémami, s ktorými sa stretávajú v bežnom živote, má však osobnú skúsenosť len zlomok populácie, zväčša ich rodinní príslušníci, blízki priatelia a asistenti. A medzi tieto problémy možno pokojne zaradiť aj parkovanie.

3 fotografie Ilustračná snímkaZdroj: Dreamstime

Spôsob tvorby parkovacích miest pre ZŤP upravuje vyhláška ministerstva životného prostredia č. 532/2002. Podľa nej musia byť na každom parkovisku vyhradené štyri percentá parkovacích miest, najmenej však jedno, pre vozidlo osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a musí byť umiestnené najbližšie k vchodu do príslušnej stavby. A práve v súvislosti s matematikou narážame na kameň úrazu.

Matematika verzus logika

Pozrime sa na praktické dôsledky toho, keď v právnej norme matematika preváži nad logikou. Okolo veľkých nákupných centier, vrátane podzemných garáží pod nimi, býva 2000 až 3000 parkovacích miest. To znamená, že pre ZŤP musí byť určených 80 až 120 miest. Nebudeme riešiť ich neraz nelogické rozmiestnenie kdekade po parkovisku, i keď podľa normy a aj z čisto ľudského a praktického hľadiska by mali byť priamo pred vchodom.

3 Ilustračná snímkaZdroj: Dreamstime

Pravdepodobnosť, že sa v jednom okamihu objaví v nákupnom stredisku sto zdravotne postihnutých osôb, je však reálne veľmi nízka. Preto mnohé z miest sú prázdne alebo na nich parkujú ľudia, ktorí tam nemajú čo hľadať a riskujú pokutu 150 eur. Na druhej strane existujú lokality, kde počet hendikepovaných osôb takmer isto prevýši počet vyhradených miest. Hovoríme o zdravotníckych zariadeniach, či už poliklinikách, nemocniciach alebo rôznych rehabilitačných ústavoch. Tie majú spravidla podstatne menšie parkoviská než obchodné centrá.

Rečou matematiky to znamená, že povedzme na sto parkovacích miest pred nemocnicou alebo poliklinikou iba štyri miesta musia byť vyhradené pre osoby s preukazom ZŤP. A tento počet je zúfalo nepostačujúci. Práve pred zdravotníckymi zariadeniami musí byť vyhradených miest podstatne viac. Lenže vyhláška nepustí. Direktívne a paušálne určuje štyri percentá bez akéhokoľvek manévrovacieho priestoru. V prípade počtu parkovacích miest pre telesne postihnuté osoby by mala však mala zohrať úlohu aj logika a stanoviť vyššie percento špecificky pre tieto prípady.

Vyhláška MŽP SR č. 532/2002

§ 56 ods. 2

Na vyznačenej pozemnej, nadzemnej a podzemnej odstavnej a parkovacej ploche pre osobné motorové vozidlá musia byť vyhradené 4 % stojísk, najmenej však jedno stojisko, pre vozidlo osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie a musí byť umiestnené najbližšie k vchodu do príslušnej stavby. Vyhradené stojisko musí spĺňať požiadavky podľa prílohy bodu 3.1. a musí byť označené medzinárodným symbolom prístupnosti uvedeným v prílohe bode 4.

3.1. Parkovisko a odstavná plocha

3.1.1. Šírka stojiska na odstavnej ploche pre vozidlo osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie musí byť najmenej 3500 mm a môže mať sklon najviac 1:20.

3.1.2. Miesto na parkovisku určenom pre autá osôb s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie musí byť s verejnou pešou plochou spojené zošikmeným obrubníkom širokým najmenej 1 000 mm, so sklonom najviac 1:8.

Rozmery a obrubníky

Norma určuje aj rozmery parkovacích miest, ktoré pochopiteľne zaberajú viac miesta než bežné stojiská. Podľa normy musia byť široké najmenej 3,5 metra. Dôvodom je fakt, že osoba s obmedzenou pohyblivosťou musí pri nastupovaní a vystupovaní úplne otvoriť dvere, čo na bežnom parkovacom mieste zväčša nie je možné.

Vyhradené miesta musia byť s chodníkom spojené zošikmenou plochou. Pochopiteľne. Dostať invalidný vozík s hendikepovanou osobou cez vysoký obrubník nie je práve jednoduché. Pre toho, kto vozík tlačí, ani pre toho, kto v ňom sedí. Nové parkoviská túto podmienku spĺňajú, nájde sa však celý rad starších, kde si to vozíčkar alebo jeho asistent odskáču natvrdo. Nehovoriac o tom, že aj mnohé nájazdové rampy sú také strmé, že sú pre samotnú hendikepovanú osobu nepoužiteľné a vyžadujú zdravého a najmä fyzicky zdatného asistenta.

Závisť či pomstychtivosť?

Parkovacie miesta ZŤP sa nachádzajú aj na sídliskách v tesnej blízkosti vchodu do domu, kde postihnutá osoba býva. Mnohí majú bohaté skúsenosti s tým, že ich asistenti nemali kde zaparkovať, pretože miesto obsadil niekto, kto na ňom nemal čo hľadať. Neraz išlo o susedov alebo ľudí, ktorí pracujú v susednej budove.

Len čo majiteľ parkovacieho miesta upozornil vodiča, že miesto je vyhradené, odveta prišla rýchlo. Zväčša vo forme oznámenia na miestny úrad, že dané parkovacie miesto môže byť nelegálne. Postihnutá osoba sa následne musí osobne dostaviť na úrad so všetkými dokladmi, ktoré potvrdzujú, že miesto vzniklo v súlade so zákonom.

Vieme o niekoľkých takýchto prípadoch. Pritom aj zdravotne postihnutá osoba musí o miesto požiadať a po jeho schválení si musí na vlastné náklady nechať miesto zriadiť. Inými slovami, zaplatiť súkromnú firmu, ktorá osadí značku a namaľuje čiary. Rozhodne nejde o lacnú záležitosť, najmä pre človeka poberajúceho invalidný dôchodok. Na rozdiel od bežného prenájmu parkovacieho miesta našťastie osoba s preukazom ZŤP aspoň nemusí platiť ročný poplatok.

Dočkáme sa lepšie premyslenej vyhlášky?

Situácia s parkovaním je v každom väčšom meste kritická a nejeden vodič pochopiteľne zápasí s pokušením zaparkovať na vyhradenom mieste. Ak sa tak rozhodne urobiť pred nákupným centrom, kde vďaka nelogickej platnej vyhláške vzniká prebytok vyhradených parkovacích miest, nemusí telesne postihnutej osobe znemožniť zaparkovať. Lenže pred nemocnicami nastáva práve pre tú istú nedomyslenú vyhlášku presne opačný extrém: zúfalý nedostatok vyhradených parkovacích miest. A to len preto, že matematika zvíťazila nad logikou. Dúfajme, že nie naveky.

Tak teda apelujem na mesto a zástupcov občanov,

pri prijímaní nejakých nariadení, aby začali problém chápať širšie, nielen cez prizmu poplatkov, delenia mesta na zóny a zabúdalo sa na základné vyššie uvedené pravidlá a pripomienky.

Apelujem na technické myslenie, na lepšiu organizáciu činnosti mesta. Je tu šanca niečo zlepšiť, alebo aj na dlhú dobu zle zabetónovať.

Ďakujeme

Vladimír Čuchran, 

https://horami.sk/kontakt/        

súvis: https://horami.sk/verejnost/uzemny-plan-ke/navrh-up-od-horami-sk/ 

Viac celý súbor aj s technickými prvkami na stiahnutie tu: